Qrikkalan CS:GO 5vs5 BYOC 2022
CSGO 5 vs 5 BYOC
12 nopeinta joukkuetta pääsee mukaan, joten mikäli CS:GO turnauksen konepaikat on hankittuna, ilmoita joukkueesi BYOC CS:GO turnaukseen nyt! Turnaukseen mahtuu maksimissaan 12 joukkuetta. http://www.qrikkalan.fi/
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu turnaukseen sunnuntaihin 9.10. klo 18:00 mennessä osoitteessa: https://forms.gle/gBAh4Ycf6CxmvANp9 (Huom. turnaukseen ilmoittautuessa joukkueella tulee olla ostettuna Esport-paikat)
Discord: https://discord.gg/cGcnCy7
Kysymykset ja ongelmat:
Lauri "adidaswille" Mäntykoski
Discord: adidaswill3#7947
Palkinnot:
1. 750€
2. 250€
Rahapalkinnot voidaan maksaa vain suomalaisille pankkitileille. Palkinnot ovat veronalaista tuloa ja ilmoitamme niistä tulorekisteriin. Palkintojen maksua varten tarvitsemme yksityishenkilöiltä henkilötiedot (mm. nimi, hetu).
Aikataulu:
Turnaus alkaa Perjantaina 14.10. noin klo 20:00 ja turnausinfo 19:30 paikanpäällä erikseen mainittavassa paikassa.
Turnaus jatkuu lauantaina noin klo 12:00. Bo3 semifinaalit aloitetaan klo 17:00.
Lauantaina Bo3 finaali alkaa noin klo 21:00.
Turnausformaatti:
Porukka jaetaan kahteen lohkoon, molemmista lohkoista kaksi parasta pääsee BO3 semifinaaleihin ja lopuksi BO3 finaali.
Turnaussäännöt (Säännöt päivitetty 24.8.2022)
Johdanto
1. Yleiset säännöt
2. Pelin säännöt
3. Muut säännöt
4. Tauot
5. Kartat
6. Protestit ja rangaistukset
7. Fair play
Johdanto
Nämä säännöt pohjautuvat SEUL ry:n virallisiin Counter-Strike: Global Offensive -pelin sääntöihin. Jokaisen turnaukseen osallistuvan henkilön tulee lukea ja ymmärtää alla olevat säännöt ja käyttäytyä urheilijamaisesti turnauksen aikana. Tämä koskee myös pelaajan avatar-kuvaa ja pelinimeä. Turnaustuomareilla on viime kädessä päätösvalta kaikissa konflikti- ja sanktiointitilanteissa. Turnaustoimihenkilöt varaavat kaikki oikeudet näitä sääntöjä koskeviin muutoksiin. Turnaustuomarit voivat tarvittaessa keskeyttää turnauksen vakavan teknisen ongelman tai muun mahdollisen äkillisen tapahtuman, esimerkiksi sairastapauksen vuoksi.
Kaikki huijaaminen, mukaan lukien pelin seuraaminen toisen henkilön avustuksella, on kielletty. Jos osallistuja ei tiedä, onko jokin pelimekaniikka sallittu, heidän TULEE kysyä päätuomarilta ennen turnausta onko kyseinen mekaniikka sallittu vai ei.
Minkään säännön rikkominen johtaa sanktiointiin, mitä voivat olla:
• Varoitukset
• Yhden pelin tappio
• Yhden ottelusarjan tappio
• Palkintosumman vähentäminen
• Pelaajan tai joukkueen poistaminen turnauksesta
• Pelaajan tai joukkueen poistaminen tapahtumasta
1. Yleiset säännöt
• 1.1: Peli: Counter-Strike: Global Offensive, viimeisin versio.
• 1.2: Joukkueen koko: 5 pelaajaa.
• 1.3: Yksi pelaaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
• 1.4: Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja on peruste välittömälle poistamiselle turnauksesta.
• 1.5: Pelaajien tulee käyttää omia lisälaitteitaan (näppäimistö, hiiri, hiirimatto, headset ja nappikuulokkeet).
• 1.6: Turnauksessa ei ole tasapelejä vaan jokainen peli pelataan ratkaisuun asti.
• 1.7: Pelaajilla täytyy olla olemassa oleva CS:GO-lisenssi heidän henkilökohtaisilla Steam-tileillään, ellei toisin mainita.
• 1.8: Pelinimet ja kuvat
• 1.8.1: Joukkueiden ja pelaajien täytyy käyttää vain heidän virallisia nimiään turnauksessa ja sen otteluissa. Joukkueiden ja pelaajien nimissä ei saa olla sponsoreita, jotka liittyvät alkoholi- tai tupakkatuotteisiin, vedonlyöntiin, aikuisviihteeseen tai mihinkään muuhun lapsille ja nuorille sopimattomaan.
• 1.8.2: Pelaajien tulee käyttää lähetyskelpoista Steam-profiilikuvaa, kuten joukkueen logoa tai henkilön omaa potrettia.
• 1.8.3: Pelaajien, tiimien ja pelinsisäisten tavaroiden nimissä ei saa olla mitään kohdassa 1.8.1 kiellettyä.
• 1.9: Pelaaja, jolla on alle kaksi vuotta vanha CS:GO VAC (Valve Anti Cheat) -pelikielto millä tahansa hänen pelitileistään, ei saa osallistua eikä pelata turnauksessa.
• 1.10: Joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua pelaajien takana, mutta hän ei saa kommunikoida pelaajien kanssa millään tavoin paitsi puoliajalla, aikalisän aikana ja pyytäessään aikalisää pelaajalle.
• 1.11: Joukkueen pelaajat ja valmentaja saavat ottelun aikana puhua vain otteluun liittyville henkilöille: joukkueen pelaajille, joukkueen valmentajalle, turnausjärjestäjille, tuomareille sekä vastustajajoukkueelle ottelun pelinsisäisen keskustelukanavan kautta.
• 1.12: Aikataululliset asiat
• 1.12.1: Joukkueen kapteenien tulee olla paikalla 30 minuuttia ennen varsinaisen ottelun alkamista karttavalintojen ja muun informaation vuoksi.
• 1.12.2: Jos joukkue ei ole valmis kun ottelun on määrä alkaa, joukkue saa rangaistuksia tuomarin määräämällä tavalla.
• 1.12.3: Jos joukkueesta puuttuu pelaajia, kun ottelun on määrä alkaa, heidän täytyy aloittaa ottelu ilman täyttä joukkuetta tai luovuttaa. Joukkueen vastuulla on, että kaikki joukkueen pelaajat ovat valmiina määräaikaan mennessä.
• 1.12.4: Turnausjärjestäjä ja tuomarit varaavat oikeuden näitä mainittuja aikoja, mikäli olosuhteet niin vaativat.
• 1.13: Äärimmäisissä tilanteissa tuomareilla on viimeinen sana kaikissa asioissa. Tuomarit varaavat oikeuden muuttaa näitä sääntöjä tapauksissa, joissa heidän päätelmän mukaan se on välttämätöntä reilun pelin varmistamiseksi.
2. Pelin säännöt
• 2.1: Pelimuoto: mr15
• 2.2: Varsinaisella peliajalla enintään 30 kierrosta, puolten vaihto puoliajalla (15. kierroksen jälkeen).
• 2.3: Aloitusraha: $800
• 2.4: Round duration: 1 minuutti 55 sekuntia.
• 2.5: Freeze time: 15 sekuntia
• 2.6: C4-timer: 40 sekuntia
• 2.7. Ensimmäinen joukkue joka voittaa 16 kierrosta varsinaisella peliajalla, voittaa ottelun.
• 2.8: Jos kartta päättyy tasapeliin, pelataan jatkoaika
• 2.8.1: Joukkueet jatkavat samalla puolella kuin varsinaisella peliajalla
• 2.8.2: Joukkue, joka ensimmäisenä voittaa neljä kierrosta jatkoajalla, voittaa ottelun.
• 2.8.3: Game mode: mr3
• 2.8.4: Start money: $10 000
• 2.8.5: Jatkoaikaa pelataan kunnes voittaja on selvillä.
• 2.9: Bo1-ottelussa puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta. Bo3-ottelussa puolen valitsee joukkue, joka ei valinnut pelattavaa karttaa. Kolmannen kartan kohdalla puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
• 2.10: Pelaajalla voi olla enintään 4 kranaattia, sisältäen
• 2.10.1: Flashbang, max 2
• 2.10.2: HE-grenade, max 1
• 2.10.3: Smoke grenade, max 1
• 2.10.4: Molotov/Incendiary, max 1
• 2.10.5: Decoy, max 1
3. Muut säännöt
• 3.1: Skriptit (poislukien osto-, toggle-, hyppyheitto- ja demoskriptit) ovat kiellettyjä. Jos et ole varma, onko skriptisi sallittu, kysy asiaa turnauksen tuomarilta ennen otteluiden alkua.
• 3.2: Pelin tilaan vaikuttavat tai pelin sisällä toimintoja suorittavat ulkoiset ohjelmat ovat kiellettyjä.
• 3.3: Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kielletty.
• 3.4: Pommin virittäminen niin, että sitä ei voi purkaa, on kielletty.
• 3.5: Pommin virittäminen boostauksella on sallittua, kunhan se ei riko muita tämän kohdan sääntöjä.
• 3.6: Pommin purkaminen esteen (esimerkiksi seinä tai katto) läpi ilman näköyhteyttä on kielletty.
• 3.7: Pelin periaatteita muuttavien bugien (esimerkiksi spawn-bugien) käyttö on kiellettyä.
• 3.8: Niin sanottujen pikselikävelyiden (pixel walks) käyttö on kiellettyä.
• 3.9: Boostaus on sallittu muuten, paitsi kun pelin tekstuurit, seinät, katto tai lattia tulevat läpinäkyviksi tai läpäistäviksi.
• 3.10: Uudet sijainnit
• 3.10.1: Mikäli joukkue tai pelaaja on löytänyt uuden sijainnin, eikä ole varma sen sallittavuudesta, tulee heidän ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin ennen kyseisen sijainnin käyttöä varmistaakseen, että se noudattaa sääntöjä.
4. Tauot
• 4.1: Ottelun asettaminen tauolle on sallittua vain taktisen aikalisän tai teknisen ongelman vuoksi.
• 4.1.1: Pelaajien tulee ilmoittaa aikalisän syy pelinsisäisessä keskustelussa (chatissa) ennen tai heti tauon pyytämisen jälkeen.
• 4.2: Ottelu jatkuu kun molemmat joukkueet ovat valmiita, kun aikalisän ajastin on loppunut tai kun tuomari päättää pelin jatkuvan.
• 4.3: Ottelun aikana molemmat joukkueet voivat pyytää taktista aikalisää neljä kertaa. Taktinen aikalisä kestää enintään 30 sekuntia. Aikalisä kutsutaan yleensä !timeout -komennolla tai äänestämällä pelinsisäisen valikon kautta.
• 4.4: Jos palvelin tai verkko aiheuttavat teknisen vian, eikä kierrosta voida jatkaa sellaisenaan, aloitetaan kierros alusta. Jos verkko tai palvelin kaatuu, eikä kierrosta saada palautettua, aloittavat molemmat joukkueet samoista aiemmista karttatuloksista $6 500 aloitusrahalla pelaajaa kohden.
5. Kartat
• 5.1: Karttajoukko
• de_inferno
• de_ancient
• de_nuke
• de_mirage
• de_overpass
• de_dust2
• de_vertigo
• 5.2: Karttavalinnat
• 5.2.1: Joukkueiden kapteenit vetoavat kartat Discordissa. Ylempi seedi aloittaa vedon (pienempi numero, esim. #1 korkeimmaksi sijoitettu, #12 alimmaksi sijoitettu). Vedottu mappi kerrotaan turnauksen admineille.
• 5.2.2: Paras yhdestä (best of one, bo1):
B poistaa yhden seitsemästä kartasta.
A poistaa yhden kuudesta kartasta.
B poistaa yhden viidestä kartasta.
A poistaa yhden neljästä kartasta.
B poistaa yhden kolmesta kartasta.
A poistaa yhden kahdesta kartasta.
Jäljelle jäänyt kartta pelataan, puolet valitaan käymällä puukkokierros.
• 5.2.3: Paras kolmesta (best of three, bo3):
A poistaa yhden seitsemästä kartasta.
B poistaa yhden kuudesta kartasta.
A valitsee ensimmäisenä pelattavan kartan.
B valitsee toisena pelattavan kartan.
A poistaa yhden kolmesta kartasta.
B poistaa yhden kahdesta kartasta.
Jäljelle jäänyt kartta pelataan tarpeen vaatiessa kolmantena.
Joukkueen A valitsema kartta pelataan ensin, ja Joukkue B valitsee aloituspuolet.
Joukkueen B valitsema kartta pelataan toisena, ja Joukkue A valitsee aloituspuolet.
Kolmannessa kartassa aloituspuolet valitaan puukkokierroksella.
6. Protestit ja rangaistukset
• 6.1: Kaikki protestit tulee tehdä 5 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Taukoja ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
• 6.2: Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
• 6.3: Rangaistukset
• 6.3.1: Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikiellon asettaminen pelaajalle tai joukkueelle.
• 6.3.2: Kierroksen häviäminen vähennetään kartan lopputuloksesta.
• 6.3.3: Turnauksen tuomarit käyttävät rangaistuksia parhaaksi näkemällään tavalla.
• 6.4: Pelaajat eivät voi pyytää demoja turnauksen aikana. Jos pelaajaa epäillään huijaamisesta, epäilevän joukkueen kapteenin tulee ilmoittaa epäilyksestä turnauksen tuomareille välittömästi ottelun päätyttyä.
7. Fair play
• 7.1: Haukkuminen, rasismi, uskonnon pilkkaaminen ja kaikki muu muita alentava käytös on kiellettyä ja johtaa rangaistuksiin turnausjärjestäjän toimesta. Hyvän maun rajat ylittävä niin sanottu trash-talk on myös kiellettyä ja johtaa varoitukseen.
• 7.2: Turnauksen osallistujien tulee aina keskustella turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden kanssa kohteliaasti ja kunnioittavasti.
• 7.3: Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä millään tavalla, osallistuja diskataan.
joukkueen kapteenin tulee ilmoittaa epäilyksestä turnauksen tuomareille välittömästi ottelun päätyttyä.
8. Lähetykset
• 7.1: Jos ottelulla on virallinen lähetys tai virallinen lähetyskumppani, täytyy joukkueiden ja pelaajien odottaa että tuotanto on valmis ennen ottelun aloittamista.
• 7.2: Turnausjärjestäjä varaa oikeuden päättää, kuka saa tehdä lähetyksen turnauksesta ja sen otteluista.
• 7.3: Pelaajat ja joukkueet eivät saa lähettää otteluitaan turnauksessa ilman turnausjärjestäjän lupaa, ellei toisin mainita.
• 7.3.1: Jos turnausjärjestäjä on antanut pelaajille tai joukkueille luvan lähettää omia otteluitaan, tulee lähetyksissä olla vähintään kahden (2) minuutin viive.